Wednesday, October 1, 2014

Agenda 4 pagi (Ustazah Norhafizah – IKIM)


Assalamualaikum
Perkongsian dari saya



Kalau anda kadang-kadang rasa serabut, banyak masalah, dugaan datang silih berganti, apa kata kita amalkan perkara berikut. Mudah-mudahan jadi asbab kebaikan untuk kita, keluarga kita dan seluruh umat islam amnya.

1. Rutinkan setiap hari dalam diri kita. Rutin yang sangat hebat sangat penting. Kalau kita mencari kekuatan sebenarnya tak perlu mencari-cari kekuatan diluar, tapi hanya perlu bangun beberapa minit atau beberapa jam sebelum subuh. Ini adalah satu formula dari Allah swt.

2. Kalau kita tak buat ibarat kita tidak makan ubat walau ubat itu dah ada ditangan. Penawar ini Rasulullah dah ajar sejak dulu lagi.

3. Amanah kita terlalu banyak, sebagai isteri, sebagai anak, sebagai ibu - mana mana mungkin kita sudah cukup kuat untuk hadapi hidup kita ni.

4. Al-Insan 25-26, Allah dah suruh kita menghidupkan malam.

5. Surah Qaf 40, Allah juga suruh kita bertasbih dan bersujud pada Allah.

6. Hadis : “Minta tolonglah walau apa pun pada Allah, jangan kamu jadi orang yang lemah”. Terutama dalam hal qada dan qadar. Jangan sampai ada seseorang daripada kalau mengatakan “Kalaulah aku tidak buat macam tu, mungkin aku takkan jadi macam ni” kerana kalau itu akan membuka jalan pada syaitan untuk menyesatkan kita lagi. Tapi katakanlah “Sesungguhnya apa yang terjadi ini adalah ketentuan Allah”.

7. Sebab itu kalau kita bangun malam, kita kena aturkan agenda ini dengan tekad dihati. Bisikan hati akan didengar oleh Allah.

8. Surah al-muzammil, Allah menyeru orang yang berselimut iaitu Nabi Muhammad saw untuk beribadah pada waktu sepertiga malam. Kita memang dah diprogramkan sebenarnya untuk bangun pada waktu itu. Sehinggakan Allah merayu pada kita untuk merutinkan diri kita kalau tidak setiap malam, sekali seminggu pun tidak apa, kalau tidak sekali sebulan pun tidak apa. Pada ayat ke-7, Allah menyuruh kita tadabbur Al-Quran, kerana waktu ini hati kita akan buat dengan sepenuh-penuh hati zahir dan batin.

9. Insyaallah, kalau kita buat dan kita merubah jadual kita ini – performance hidup kita akan berubah pada siang hari.

10. Doa yang selalu dibaca nabi : “"Ya Allah, sesungguhnya aku adalah hambaMu, anak kepada hambaMu, anak kepada hamba perempuanMu, ubun-ubunku di tanganMu, terlaksana ke atasku hukumanMu dan adil kehakimanMu terhadapku, aku memohon kepadaMu dengan setiap nama yang Engkau namakan dengannya diriMu, atau Engkau turunkan di dalam kitabMu, atau Engkau telah mengajarnya kepada seseorang daripada makhlukMu atau yang tersembunyi pada ilmu ghaib di sisiMu, jadikanlah Al-Quran penenang hatiku, cahaya di dadaku, penghapus kedukaanku dan penghilang kesusahanku."- Kalau kita baca kita akan rasa keluasannya dan keberkesanannya. Kalau kit abaca sebelum kit abaca Al-Quran, kita akan lebih terasa didalam jiwa kita.

11. Walau kita ada masalah sekuat mana pun, kuatkanlah hubungan kita dengan Allah. Buatlah dengan sepenuh hati. Waktu itu kita boleh berfikir apa punca semua masalah ini. Allah akan beri rasa utk kuat di dalam hati.

12. Keindahan saat kita baca Quran, kita akan dapat rasa yang Al-Quran itu adalah ubat penawar untuk kelukaan, jiwa dan sebagainya.

13. Sesiapa yang amalkan - wajah akan bercahaya, jiwa akan kuat dan pekerjaan akan dipermudahkan. Malaikat juga turut mendoakan untuk kita.

14. Hikmah : “Jangan menjadi seperti orang gila yang hendak keluar, padahal dia sudah diluar”. Kita selalu macam ni, selalu mengeluh pada orang. Sebenarnya Allah dah beri pertolongan, beri tunjuk dan beri pada dia.

15. Hikmah yang ke-2 : “orang yang bergantung pada dahan yang rapuh, kerana ia takkan bertahan lama”.

16. Tafakurlah pada Allah, merintihlah pada Allah dan hinakanlah diri di hadapan Allah. Janganlah terlalu berharap pada makhluk. Janganlah terlalu meminta hak kita, tapi referlah pada dari apa yang sudah kita jalankan (tanggungjawap) dalam hidup kita.

17. Di saat yang sunyi ini, kita dapat rasa lapang dada kerana Allah bukakan petunjuk jalan.


**ART IS A PASSION**

No comments:

Post a Comment