Monday, June 4, 2012

Lawatan Kerja Ke Limbang


Salam sejahtera

Pada 24 April lalu saya berpeluang buat kerja luar opis selama lebih kurang seminggu bersama bos kecik . Sebelum sampai ke Limbang saya perlu ke Miri. Selesai urusan di Miri,barulah kami ke  Limbang pula..Ye..Limbang..bahagian paling utara di Sarawak ( masih dituntut Kerajaan Brunei).  Tedungan dan Lawas pon menjadi salah satu destinasi saya ketika itu.Kami melalui jalan darat semasa ke Tedungan dan Lawas dan terpaksa melalui Brunei kecil dan Brunei besar ( kene buat pasport). Merasa la tengok tanah Brunei. Besar-besar kereta orang Brunei...boleh dikatakan kebanyakannya kereta import ..
( Boleh rujuk peta)



Memang waktu seminggu tu penuh dengan jadual yang padat. Kerja pon melebihi 12 jam sehari. Balik ke hotel Purnama ( satu-satunya hotel di Limbang) tido masing-masing macam batang kayu. Penat!!!! Kurus kaki.Seperkara lagi bahasa pengantaraan semasa di sana lebih kepada Bahasa Melayu Sarawak. Seminggu di sana kami hampir boleh memahami bahasa tersebut heheheh..

Hotel Purnama - sungai ini yang memisahkan Limbang dan Brunei Darussalam

Alhamdulillah misi kerja kali ni berjaya dilaksanakan dengan sempurna.Ditambah pula dengan lawatan ke Brunei sekali lagi ( shopping sakan sangat²) pada hari pulang ke Putrajaya. Barang-barang di Brunei especially kain-kain ela lebih murah dari Malaysia. Sayang duit tak berapa nak ada. Kalau tak memang boleh beli banyak dan bawa pulang berniaga di Malaysia ( grin). 
Dalam waktu yang singkat tu, sempat la kami round Brunei. Terima kasih pada Pak Hamid selaku pemandu pelancong haritu. Dapat la tengok Istana Sultan Brunei... Yang saya perasan masa di sana, tiada bangunan tinggi di Brunei. Menurut Pak Hamid, Sultan Brunei tidak membenarkan pembinaan bangunan yang lebih tinggi dari masjid. Bagus!!!! Tiada bangunan pencakar langit di Brunei. Salah satu tanda kiamat manusia berlumba-lumba membina bangunan pencakar langit.... Menurut Pak Hamid lagi setiap warga emas menerima $B500. Banyak tu..Tiada cukai di Brunei....Memang rakyat didahulukan :D

 Bandaraya BRunei - Bandar Seri Begawan
 Makanan Segera Jolibee - MURah banget!! No tax!!

Yang pasti, sehingga hari ini saya sering terkenang ketenangan yang ada di Limbang dan keseronokan melawat Brunei dan tidak lupa kebaikan hati dan keramahan yang ditunjukkan oleh warga² JDKM Sarawak  . Harapan saya suatu hari nanti, saya ada peluang lagi kembali..



 
**ART IS A PASSION**

3 comments:

  1. selain purnama hotel, byk lgi hotel2 low budget...jalan je kat kaki2 lima, mesti terjumpa punye

    ReplyDelete
  2. ye ke....sebab kawan2 yang pernah ke limbang n even staff kastam sendiri hanya suggest this hotel...next time :D

    ReplyDelete

  3. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Mohon maaf pada Tuan tanah untuk boleh iklan sedikit, semoga maksud saya yang baik ini juga menjadi amal ibadah untuk Tuan/Puan hendaknya amiin.

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


    ReplyDelete