Friday, May 29, 2009

Rude staff of Klinik Kesihatan Putrajaya

Rude staff of Klinik Kesihatan Putrajaya

Shaliza Salleh | Aug 8, 07 1:51pm

I would like to highlight the disgusting and appalling behaviour of certain staff of Klinik Kesihatan Putrajaya. I was required to undergo a HIV test at a government clinic. Being a resident of Putrajaya, I chose to make an appointment with Klinik Kesihatan Putrajaya (KKPJ).

On Monday, July 23, I called at 10am. A female staff of the KKPJ answered and stated that HIV tests are only carried out on Fridays and since the system was down that day she wouldn't be able to assist me. She advised me to call again the following day.

On Tuesday, July 24, I called at 11am. A female staff of KKPJ answered the call and informed me that the person in charge of appointments for HIV tests was not around. She advised me to call again after 2pm. I called at 2.30pm; I was informed that the person in charge was not around and that I was to call back later in the day. I did not.

On Thursday July 26, I called at 3pm. I was transferred numerous times and each time I explained my reason of calling, I was transferred to the next person. After being transferred for more than three times, I assumed the person in charge was again unable to help and I decided to call on Monday instead. I also inquired whether it was true that HIV tests were only carried out on Fridays but was instead informed that HIV tests are carried out everyday.

On July 30, I called at 9.30am. After explaining in detail what my reason for calling was, I was transferred to another female staff. I explained to her in detail again my reason for calling. She mumbled and told me that this was not her job. I told her I only wanted to book an appointment and whether she could fit me in an available slot. She took my details and particulars then suddenly was heard calling out loudly to another person.

A man by the name of En Mahat/Mahad answered the phone in a very unfriendly manner. I was completely unaware that I had been passed on to another person. Below is the conversation I had with this very unpleasant man;

En Mahat: Hello! Hah?

Me: Hello?

En Mahat: Apahal ni? (What's the problem?)

Me: Sebenarnya saya tengah cakap dengan kakak tadi

En Mahat: Iyelaaaa... dia takde kena-mengenaa.. Awak nak ape sekarang ni? (She has nothing to do with this. What do you want now?)

Me: Saya kena explain lagi sekali ke?

En Mahat: Eh... jangan nak marah-marah. Awak ade apa hal call ni? (Don't get angry. What's the problem?)

Me: Saya nak buat HIV test. Saya nak tanya bila saya boleh buat appointment..
En Mahat: Awak datang je la... (You just come over)

Me: Datang? Oo... jadi saya tak perlu buat appointment ke? Boleh datang terus ke?

En Mahat: Awak nak ke taknak hah? (You want it or you don't?)

Me: Saya nak confirm dulu... saya datang ni boleh buat test terus ke kena buat appointment dulu?

En Mahat: Saya tanya... awak nak ke taknak? Kalau awak nak, datang. Taknak sudah. (I asked you, do you want it. If you do, then come over. If not, then don't)

Me: Encik, saya nak tahu la dulu datang tu untuk buat appointment ke atau test?

En Mahat: Datang je la! Saya nak tengok borang tu! (Just come! I want to see the form)

Me: Lepas tu kita set appointment ke?

En Mahat: Tengok la macam mana. Boleh ke tak tu tengok la dulu. Awak datang je sini. (We'll see first. Whether its possible or not, I’m not sure. You just come)
Me: Saya ni bekerja. Mase saya terhad. Kalau En boleh bagitahu bile saya kena datang kan senang sikit.

En Mahat: Senang je. Kalau awak nak, awak datang. Kalau taknak sudahlah. Orang kalau nak mestilah dia datang, (I’ts easy. If you want it, you come over, if you don't, then it’s fine)

Needless to say, his behaviour left me very disappointed and frustrated. He did not assist me at all and was not only rude but also insulting. I called again on July 31 to inform him when I will be able to make it. He was not around. His statement (‘datangla bila-bila’) was as if he would always be at the KKPJ when four out of five times I called, he was never around.

I also enquired of the staff who picked up the phone as to whether ‘En Mahad’ was a doctor or a nurse. To my utmost disbelief, she told me that En Mahat is a ‘Pegawai Khidmat Pelanggan’ (customer service officer). With people such as these attending towards customers satisfaction, it is no wonder that most customers dealing with government services are always unhappy and frustrated.

The government has done all it can to improve the lives of the government servants so why can't they be more courteous and polite as they are representing the government. It is an act of disrespect to the public to have people with such attitude working and representing the government.


Walaupun peristiwa ini sudah setahun berlalu, saya sebagai penjawat awam berasa sedih dengan sikap pegawai di klinik ini. Saya juga merasakan , orang lain yang juga pernah/ akan mendapatkan perkhidmatan di klinik ini juga pernah menghadapi insiden ini. Saya juga pernah berhadapan dengan staff2 di klinik ini yang kurang sopan walaupun mereka orang melayu.


Cerita Saya

Kes 1

Semasa mengandung anak sulung, ketika kandungan masuk minggu ke 24, selepas mengadakan ujian air kencing, darah dan berjumpa dengan nurse bertugas untuk pemeriksaan rutin kandungan ( tinggi rahim,berat dll), saya diarahkan untuk memeriksa keadaan gigi. Selepas terpaksa menunggu 1 jam untuk check darah dan ujian air kencing dan 1 jam untuk berjumpa nurse dan satu jam untuk check gigi ini layanan yang saya terima

Nurse : Cepat la ..lembap..nak duduk atas kerusi ni pon susah ker
Saya : Terkedu
Nurse : Terhegeh2...sandar dan nganga mulot tu luas sket.Macam tak pernah check gigi!
Saya : Terkedu
Selepas 2 - 3 minit
Nurse : OK boleh keluar
Saya : ( Dalam hati punya la lama tunggu..layanan macam nih..check sekejap giler...buat sakit pinggang n sakit hati )

Kes 2

Selepas anak sulung dilahirkan, anak sulung saya menghadapi ekzema di pipi kanan dan kiri. Ala2 macam jerawat la...Saya selalu pergi ke klinik swasta dan alhamdulillah ekzema berkurangan.Tapi saja nak try alternatif lain.Bila pergi klinik kerajaan ( ramai rakan2 rekomen ubat klinik kerajaan ok ) jumpa la doktor..Doktor tengok dari jauh..dan terus arahkan kami pergi farmasi ambil ubat.Bila guna ubat tu..masya allah...bukan peta malaysia je ada kat muka anak....abis peta siberia,china, amerika latin pendek kata peta dunia la ada kat muka anak..sian anakku...saya serik dan tak pernah pergi ke klinik kerajaan untuk dapat rawatan .

Kes 3

Bila anak sulung besar..ekzema dia berpindah ke buntut.Nak jumpa doktor..tapi tak dapat..dapat jumpa MA je. MA pon sama spesis dengan doktor..Tak tengok pon rashes anak..pandang kami pon tak..just terus bagi krim untuk sapu..N result dia sama..krim yang dia bagi tak pernah mengurangkan rashes malah membiakkan lagik..terima kasih la banyak2..

Kesimpulannya.. saya memang kurang yakin dengan klinik2 kerajaan nih..Kalau setakat demam/batuk/selsema /kudis saya pergi swasta je la. Bersalin je terpaksa ke hospital kerajaan sebab tak mampu tanggung kos hospital swasta. Bab besalin kat hospital kerajaan usah citer la macam mana lak pengalamannya kan.....Bukan semua mampu dapatkan rawatan di klinik/hospital berbayar. Tapi ada pro/kontra guna khidmat swasta atau kerajaan..Rezeki masing-masing..


**ART IS A PASSION**

8 comments:

  1. Ni cerita anak sedara aku si Syatrah ...
    awal tahun ni .. dia kena cirit birit dan ulser yang teruk dalam mulut dia ...(asalnya ada sorang budak yg sakit kat rumah engasuh tu, langsung semua pun kena)... soo masuk hari ke 2 sbb kesiankan dia dah tak larat sangat ...ayah n mak nye bawak gi hospital .. 2-3 hari takde ape pun dr kasik .. kecuali masuk air ... cian budak tu ... at last bapak nye tanya bila leh kuar .. selambe badak je dia kata boleh keluar dah bila bila masa.. adik aku ambik keputusan kuar hari tu jugak .. balik umah ... letak barang terus pergi klinik pakar kanak-kanak ... kat sana .. dr tanya .. dah balik dari hospital ... ngape u datang sini lagi? adik aku punya angin .. dr bayangkan .. bagaimana perasaan dr .. kalau anak sakit ..berak berak sampai lemah macam ni .. dr masuk air aje ... ubat langsung tak bagi ... dr tu angkat dua dua tangan ..surrender .. dia kasik few medicine ... n siap cakap .. kalo tak baik lagi dalam dua hari .. datang balik ... alhamdulillah .. ok lepas tu ...beransur baik ...

    agaknye la .. kalo seminggu laa anak buah aku tu duk sepital tu .. mesti takde ape ape dorang buat lagi kan ... mau mati keras je la ...

    tu la dia ... manusia ni .. bila dah senang .. dia lupa .. patutnya orang macam tu baik berenti aje .. ramai lagi orang kat luar sana yg bebetul ikhlas nak bekerja ..n perlu diingatkan .. rezeki yg kite dapat tu utk makan minum anak anak n keluarga + diri .. halal ke rezeki yg kite dapat dengan cara makan gaji buta tu? sanggup ke kita menanggung azabnye diatas ape yg kite lakukan ...

    fikir-fikir lah ...

    jadi lah manusia yg diingati kerana kebaikan n jasa .. daripada diingati dalam cara sebaliknya .. semoga anak-anak kita tak terkena situasi yang sama seperti yg kita pernah buat kat orang lain (in bad ways) ..

    ReplyDelete
  2. Nampak nya bukan saya sorang yang tak puas hati dengan KKP nih. erm

    http://blog.azamstudio.net

    ReplyDelete
  3. sama lah cam kita..kita dulu bawa baby utk dptkan suntikan utk baby umo 3 ke 4 blan..lupa dah..kita pegila pepagi jam 8 pg..no giliran kalu tak silap no 12..dah la memasing wat keja ..tau2 la..sampai giliran kita, tepat jam 12 pg..misi ckp'dik ubat dah abis,bleh dtg balik bulan depan tak?' aduih! terbakor rasa..dah la nunggu lama,apa slh bgtau awal2..dlm hati tuhan jer la tau..mcm2 ade sakit ati, marah geram..arghh.!! lepas arituh kita dah tak jejak dah ke kk..apa2 hal ke klinik swasta..cuma nak bersalin jer ke hospital krjaan..tak mampu nak ke hospital swsta...

    ReplyDelete
  4. Salam natrah...cerita u ni buat sy naik darah ye la sy sebagai jururawat pon terasa tempias kemarahan anda semua. Untuk pengetahuan anda semua tida semua jururawat bersikap RUDE, maybe nurse ni silap pilih kerja kot. K la...sy tak nak kutuk keje sy sendiri but berpijak di bumi yg nyata....sy tension sekali pon sy tak akan sekali2 kutuk client sy cam tu.
    Based on my own experience la...sometimes staff pon diorang tak akan bagi muka. Some of my client dari semenanjung, bagi tau kat sy, layanan kami lebih mesra dan better the tempat asal diorang..no comment for that but...true, we take care our client better.

    ReplyDelete
  5. hai via...

    nasib saya dah kene aritu ..nak buat camner...manusia tak sempurna...redha je la..

    ReplyDelete
  6. ni natrah keje kastam dulu kan?, aku pon slalu tgk en.mahat tu kt klinik, slalu jer ronda2 dlm tu mcm tak ada apa nak buat, tak tau la apa jawatannya.kdg2 dok borak2 ngan kengkawannya yang dtg klinik.dia mcm ala2 otai la kt klinik tu.(agaknya la)hahaha

    ReplyDelete
  7. saya masih lagik di kastam...en/cik anonimos ni sape yer

    ReplyDelete
  8. Saya baru balik dari klinik kesihatan AU2 KL. Nurse kt situ mmg kurang ajar sangat. Nak wat HIV test kt situ. dulu dh penah wat appointment lepas tu dh smpi hari appt diorg ckp takde HIV test kit. dh 1 bulan xde HIV test kit.

    Mase tu saya ok lagi, pastu saya tanya nurse tu saya kene set appt lain ker? dia kate tak payah, buat apa nak set appt lain, lagi lambat jadinya. Saya pun ikutla ckp dia.

    Dah lebih 2 minggu berlalu, saya pun ambikla cuti keje untuk pegi kt klinik tu utk wat HIV test sbb dia kate boleh dtg balik tanpa wat appt. Tiba2 saya dtg dia nak cakap dengan muka sinis. Dia cakap "ha, buatla appt lain". saya pun jwbla, "hari tu bukan kate x pyh buat appt lain ke?" pastu dia nak start marah2 ckp saya ni suka salahkan org lain. Apa masalah nurse tu?

    Pastu membebel sorg2. Siap nak ckp2dgn patient lain lagi. Patient lain tu igtla, kau igt nurse tu bagus ke? silap hari bulan kau pun kena! saya mmg tak puas hati betul.. mmg kurang ajar!

    Nurse tu nurse India perempuan.

    ReplyDelete