Monday, November 23, 2015

Mak dah takde

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

 Tanggal 18 hb November 2015, saya kehilangan insan yang paling saya sayang, insan yang paling bermakna dalam hidup saya - mak.

Mak pergi mengejut. Rasa terkilan di hati hanya Allah yang tahu sebab tak dapat jumpa mak sebelum itu. Mati rahsia Allah SWT. 

Saya dapat call dari sepupu pukul 12.29 malam. Saya meraung. Terlalu terkejut. Dunia rasa berpusing, kepala pening dan dada rasa nak pecah secara tiba-tiba. Dengan rasa mamai yang masih berbaki saya mula mengejutkan anak-anak, suami dan seterusnya  packing baju ke dalam bagasi. Kami bergerak secepat mungkin ke Ipoh, dan setelah dapat berfikir dengan tenang, saya cadangkan kami singgah di rumah makcik di Kuala Selangor. Bergerak ramai-ramai lagi afdhal rasanya.

Tiba di rumah, dari jauh mata melihat jasad Mak terbujur kaku. Saya hanya mampu memandang jasad mak. Sukar nak percaya yang terbaring kaku tu Mak. Tak kuat langsung untuk buka selendang dan cium Mak ketika itu. Dalam pada tu otak ligat berfikir dan hati berkata-kata, bukan mak yang baring di situ. Tapi apalah daya saya. Memang Mak tu .. Ya Allah...

Saya berlalu mengambil wudhuk untuk membaca Surah Yassin. Bacaan terhenti beberapa kali ekoran air mata yang tidak berhenti mengalir. Bacaan diselangi dengan esak tangis. Ah..sukar benar nak habiskan surah yassin ini. Pandangan sekejap-sekejap kabur. Bersilih ganti tangan menyeka air mata dan memegang naskah surah Yassin.

Siangnya kami mandikan Mak. Kapankan... dan terus ke kubur untuk pengebumian. Lancar...jenazah mak masih lembut..sejuk dahi mak tatkala saya memberi kucupan terakhir. Basah lengan baju menyeka air mata yang masih tidak berhenti mengalir. Semakin laju air mata tatkala melihat anak-anak mak, cucu-cucu  mak, cicit-cicit mak dan akhir sekali Abah bersilih ganti mengucup mak. Abah  mengesot untuk mengucup mak...membuatkan orang lain yang ada sebak dan turut mengalirkan air mata.Abah mengalami minor strok sejak beberapa tahun lalu. Abah tak kuat lagi untuk berdiri. Tambahan pula usia abah sudah mencapai 86 tahun.

 Mak,

Intan rindukan Mak...
Hari Intan dah tak sama lagi..
Nak call sapa lagi untuk mengadu... dulu Mak la tempat mengadu..
Semoga Mak tenang di sana. Mak jaga Firas... Intan akan menyusul ..
Al Fatihah.



4 comments:

  1. Nat, bersabar lah.. aku pun takut sangat bila dengar mcm ni. Sebab aku pun, mcm ko jugak. adik beradik tak ada... tinggal mak n bapak je. Bapak pulak dah tak sihat.. huhu.. Semoga kita semua di beri kekuatan dan kecekalan menempuh dugaan ini.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la mah... tinggal atuk aku je..mmg sebatang kara aku nih..

      Delete
  2. Nat, bersabar lah.. aku pun takut sangat bila dengar mcm ni. Sebab aku pun, mcm ko jugak. adik beradik tak ada... tinggal mak n bapak je. Bapak pulak dah tak sihat.. huhu.. Semoga kita semua di beri kekuatan dan kecekalan menempuh dugaan ini.. :)

    ReplyDelete
  3. sedih...rindu opah...tgk Maima, makin sedih...al fatihah buat opah...

    ReplyDelete