Tuesday, December 16, 2014

Demam Denggi

Assalamualaikum

Kembali bersiaran..
Saya baru sahaja sihat. Kami anak beranak kena demam denggi sejak 1 Disember 2014 lalu. 10 hari menangungg kesakitan..kesengsaraan berulang alik ke klinik kerajaan. Setiap hari dua kali sehari diambil darah untuk pemantauan sampai saya boleh kenal mana satu nurse yang pandai amik darah.. mana satu yang tak pandai amik darah. Bila dengar je suara nurse panggil ( nurse yang tak pandai amik darah ) saya dah rasa pilu dan syahdu. Sebab tau masa amik nanti mesti sakit gila. Tambahan pula segala tempat yang boleh amik darah dah lebam-lebam.. Masa amik tu nanti memang macam korek apa je. Korek ya..korek dengan jarum... sakittt.

Bacaan platlet jatuh sehingga 20.... Darah merah jadi pekat. Macam-macam petua nak naikkan platlet darah kan. Minum air 100  plus ( 4 liter) sekurang-kurangnya setiap hari. Minum jus daun betik muda (pahit sangat ), makan sup ketam, minum jus jambu batu pink ( COSWAY).. ye semua petua tu boleh  buat.. tapi yang penting sekali adalah minum air dengan kuantiti yang banyak...dengan izin Allah...naik la platlet tu.

Saya hanya mampu minum air masak sejuk. Minum air 100 plus juga dengan penuh susah payah. Bila demam denggi ni, nak minum pon tak lalu..apatah lagi makan. Malam tak lena tidur, asyik rasa gelisah dan satu badan sakit rasa sengal-sengal macam baru lepas hiking pon ada.. lenguh abis kaki tangan..sakit pinggang, sakit kepala... Badan memang rasa panas macam kene layur kat api 24 jam. Beratnya rasa ...  trauma la tengok nyamuk dan tengok botol 100 plus pon dah tak nak.

Allah Maha Besar. Dalam pada ditimpa ujian itu, saya mendapat perkhabaran gembira. Saya disahkan hamil anak ketiga. Sekarang kandungan berusia 7 minggu dan dijangka melahirkan pada 03/08/2015. Insya allah.. Doakan segala urusan saya dipermudahkan. Bayi  yang bakal lahir kelak sihat dan cukup sifatnya.

Buat masa ni saya mengalami sedikit alahan walaupun tak seteruk semasa mengandungkan anak pertama dan kedua. Kali ni hanya pening dan perut rasa kembung. Saya juga suka makan yang masam-masam dan makan buah-buahan dan termasuk ikan masin. Dan kalau boleh hari-hari nak makan spagetti dan bakso (^_^). Dan juga suka sangat saya minum air kopi. Lain macam kali ni.  

9 tahun sudah berlalu sejak melahirkan Aisyah. Barang-barang bayi semuanya sudah saya sedekahkan kepada yang lebih memerlukan termasuk baju mengandung. Nampaknya saya terpaksa membeli semula segala keperluan tersebut. Semoga murah lah rezeki saya.

Mengait..buat masa ni terpaksa dihentikan/dikurangkan kerana saya pening untuk tunduk dengan kerap. Kali ni perasaan malas tu menguasai. HUhu... ada lagi tempahan yang masih belum disiapkan.

Kita sambung lagi nanti

**ART IS A PASSION**

No comments:

Post a Comment