Monday, August 18, 2014

Cadangan Menu Seminggu - Diet lepas meraban makan di bulan Syawal

Ini ada contoh menu untuk seminggu. Sapa yang malas nak berfikir, boleh tiru je menu ni. Ni satu menu ringkas yang aku rasa simple dan senang dibuat/dibeli. Anda kena pandai-pandai pilih buah dan sayur untuk dimakan. Kalau boleh, lebihkan sayur yang dimasak rebus, macam bayam masak air, atau sayur celur, atau kerabu. Pilih buah-buahan seperti epal, tembikai, nenas, jambu batu, oren dan elakkan buah yang terlalu manis macam buah mangga, longan, rambutan, ciku etc. 

Anda boleh tengok, aku tak sertakan langsung air manis, sebaliknya aku letak buah-buahan. Nasi dihadkan kepada 1 senduk, sebaliknya aku lebihkan sayur dan benda lain. Hari takde nasi, diganti dengan jagung. Haha. Cuba minum susu skim setiap pagi, sebab susu skim membekalkan kalsium serta membantu diet dengan berkesan. Orang yang minum susu skim lagi cepat turun berat badan berbanding yang tak minum. Susu skim boleh beli di Jusco, cap Sunlac. Tesco pun ada susu skim sendiri, tapi makin susah nak dicari. Aku tak tau apa kena Tesco ni, tapi kat tempat aku, nak cari susu skim kat Tesco ni umpama sesi sakitkan hati sendiri. Asyik takde je.

ISNIN

Bangun Pagi: 1 gelas air kosong
Sarapan: 1 mangkuk kecil bijirin sarapan pagi (aku cadangkan muesli) &  segelas susu skim (4 sudu besar susu skim + 250ml air sejuk) *guna air sejuk, kalau tak memang lemau la nak membaham mende ni.
Kudapan 10 pagi: 1 gelas air kosong + segenggam kacang/badam/gajus panggang kurang garam
Makan Tengahari: 1 keping tembikai + 1 senduk nasi + 1 hidangan ikan bakar & air asam/kicap bawang + 2 senduk sayur rebus/stir fry  + 1 gelas air kosong
Kudapan 3 petang: 1 gelas air kosong + 1 pek kecil biskut (2 keping) *suka hati korang la biskut apa pun, asalkan 1 pek kecik tu je.
Makan Malam (sblm 7 malam): 1 biji epal + 1 sandwic tuna rendah lemak dgn tomato & timun + 1 gelas air kosong

SELASA

Bangun Pagi: 1 gelas air kosong
Sarapan: 1 biji epal + 1 sandwic telur hancur dgn tomato & timun & sos (masak telur guna 1 sudu teh minyak zaitun atau guna hirisan sebiji telur rebus je) + segelas susu skim (4 sudu besar susu skim + 250ml air suam)
Kudapan 10 pagi: 1 gelas air kosong + 1 pek kecil biskut (2 keping) *aku suka Jacob's Hi-Fiber
Makan Tengahari
: 1/2 biji jambu batu + 1 senduk nasi + 1 ketul dada ayam sederhana & sedikit kuah + 2 senduk sayur campur/rebus + 1 gelas air kosong
Kudapan 3 petang: 1 gelas air kosong  + segenggam kacang/badam/gajus panggang kurang garam
Makan Malam (sblm 7 malam): 1 biji epal + 1 mangkuk kecil/bungkus laksa Penang + 1 gelas air kosong

RABU

Bangun Pagi: 1 gelas air kosong
Sarapan: 1 biji epal + 1 mangkuk kecil bijirin sarapan pagi (aku cadangkan muesli) &  segelas susu skim (4 sudu besar susu skim + 250ml air suam)
Kudapan 10 pagi: 1 gelas air kosong + segenggam kacang/badam/gajus panggang kurang garam
Makan Tengahari: 1 keping tembikai madu/susu + 1 ikan bakar & air asam/kicap bawang + 3 senduk sayur campur/rebus + 1 gelas air kosong
Kudapan 3 petang: 1 gelas air kosong + 1 mangkuk kecil jagung manis rebus (jangan tambah gula, garam atau butter)
Makan Malam (sblm 7 malam): 1 biji epal + 1 dada ayam gril + salad campuran (nnt aku letak resipi) + 1 gelas air kosong

KHAMIS

Bangun Pagi: 1 gelas air kosong
Sarapan: 1 biji epal + 1 sandwic ayam dgn salad, tomato & timun + segelas susu skim (4 sudu besar susu skim + 250ml air suam) *guna ayam malam tadi
Kudapan 10 pagi: 1 gelas air kosong + 1 pek kecil biskut (2 keping) + sedikit kismis
Makan Tengahari: 1 keping tembikai + 1 senduk nasi + 1 ikan asam pedas & kuah + 2 senduk sayur campur/rebus + 1 gelas air kosong
Kudapan 3 petang: 1 gelas air kosong + 2 biji oren
Makan Malam (sblm 7 malam): 1 yogurt kecil atau 1 biji oren +  1/2 keping naan cheese + kuah dhal + 1 gelas air kosong

JUMAAT

Bangun Pagi: 1 gelas air kosong
Sarapan: 1 biji epal + 1/2 keping naan keju (baki semalam, sila panaskan) + kuah dhal + segelas susu skim (4 sudu besar susu skim + 250ml air suam)
Kudapan 10 pagi: 1 gelas air kosong + 1 pek kecil biskut (2 keping)
Makan Tengahari: 1 keping tembikai + 1 senduk nasi + 1 ketul ayam goreng (sila buang kulit sebelum makan) + 2 senduk sayur campur/sup sayur + sambal belacan + 1 gelas air kosong
Kudapan 3 petang : 1 gelas air kosong + segenggam kacang/badam/gajus panggang kurang garam
Makan Malam (sblm 7 malam): 1 biji epal + 1 mangkuk sup sawi diet dengan mi kering + 1 gelas air kosong *nanti aku bagi resepi 

SABTU 

Bangun Pagi: 1 gelas air kosong
Sarapan: 1 biji epal + 2 senduk nasi goreng + 1 gelas air limau suam/ais kurang manis
Kudapan 10 pagi : Segelas susu skim (4 sudu besar susu skim + 250ml air suam)  
Makan Tengahari: 1 senduk nasi + 1 senduk paprik ayam/seafood + 2 senduk sayur campur + 1 gelas air kosong
Kudapan 3 petang: 1 gelas air kosong + 1 mangkuk buah-buahan potong
Makan Malam (sblm 7 malam): 1 biji epal + 1 sandwic tuna rendah lemak dgn tomato & timun + 1 gelas air kosong

AHAD

Bangun Pagi: 1 gelas air kosong
Sarapan: 1 bungkus kecil nasi lemak + 1 kuih manis + 1 gelas air kosong
Kudapan 10 pagi : Segelas susu skim (4 sudu besar susu skim + 250ml air suam) 
Makan Tengahari: Suka hati, asalkan tak melantak. Boleh makan fast food, tapi pastikan anda minum air mineral saja.
Kudapan 3 petang: 1 gelas air limau kurang manis + 1 mangkuk buah-buahan
Makan Malam (sblm 7 malam): 1 biji epal +1 mangkuk sup sawi diet/1 mangkuk kecil jagung manis/1 mangkuk kecil bubur oat + 1 gelas air kosong

Resepi aku semuanya menggunakan minyak zaitun menggantikan minyak biasa. Aku rasa, minyak zaitun wajib ada dalam diari orang berdiet. Mahal, tapi kita guna cuma 1 sudu teh je setiap kali nak memasak. 1 botol tu memang akan tahan lama. Kekacang pun aku suka, tapi aku pilih jenis yang tidak digoreng dan kurang masin. Kadang-kadang aku makan green peas dalam tin tu, untuk makan malam. 

Nanti aku letak resepi-resepi simple untuk anda guna, insya Allah.

 Dipetik dari blog awek kedekut




**ART IS A PASSION**

No comments:

Post a Comment