Thursday, December 6, 2012

Adab-adab berkawan Dalam Islam


 

 Salam

Projek mengait pon terbengkalai. Assignment ada 5 tak siap lagi. BLog pon dah lama tak berupdate.

Sekarang cuti sekolah. Sangat la osem..Waktu rehat di gunakan sepenuhnya melepak-lepak dan berehat. Time rehat memang aku sorang-sorang jer..hehehe..masing-masing dah ada geng sendiri.Mesti la kuar pon dengan geng je kan.. Yer la selama ni pon aku dok sibuk amik anak-anak , uruskan dorang.
Kira aku ni macam tak wujud pon kat opis tu.Ada ke takde ke sama jer..
AKu pun senang dengan keadaan gini sebenarnya. Boleh la aku buat assignment ataupon baca buku ( sangat) (T__T) .

Maafkan aku.. Tapi takpe la..kalau dah begitu ketentuannya. Aku redha je. :D

Break jap sambil-sambil wat assignment. Jumpa la artikel nih. ERm...


1.) Ketahanan bergurau senda, adat bergurau terlebih usik.  
aku jarang bergurau ..kang salah gurau naya
2. Jangan terlalu celupar atau mengkritik, kita sendiri tidak semestinya bagus dan betul
jarang nak kritik orang..tapi orang kritik aku tak tau la..ada aku kesah
3. Jangan terlalu mengambil tahu hal peribadi org terdekat dgn sahabat seperti tunang, isteri, suaminya atau kaum keluarganya
yang ni lagi tak amik tau..aku pekak kan tinger..tapi kalau depa sembang kuat2..nak buat caner ..
4. Perkara sensitif seperti gaji, kenaikan pangkat dan hutangnya usah ditanya
memang tak akan tanya...aku bukan busybody ..tapi kalau dorang citer aku akan menjadi pendengar setia
5. Pandai menyimpan rahsia terutama hal peribadi 
is sha allah...sampai mati aku simpan.. bergantung pada perkara di no 4
6. Terima kekurangan dan keburukan sahabat seadanya. 
mesti..mesti.... dan dia pon menerima aku seadanya..setakat ni BFF aku kat umah tu je la..kawan masa senang ramai...kawan masa susah yilek...
7. Bijak menyesuaikan tutur kata dgn emosi sahabat. 
so far....sore aku kasar kot huhu ...ada yang anggap aku ni garang..tapi sebenarnya tak pon..aku garang dengan anak2 jer..tak caya tanya hijjaz n aisyah. memang aku ni dari Tg Rambutan.. tapi aku tak gila la pulak nak emosi2 dengan orang ...face palm.
8. Berita baik atau berita sedih sahabat, biarlah dia sendiri memberitahu rakan lain walaupun kita sudah mengetahui. 
yang ni memang aku kan tak amik port mende-mende gini..tak kuasa..bergantung pada perkara no 4 dan 5
9. Menghormati hak dan kehidupan peribadi sahabat. 
sama macam no 8, selagi empunya tak buka sore.yang ni memang aku kan tak amik port mende-mende gini..tak kuasa
10. Jika salah seorang marah, beri peluang dia melepaskan amarah di hati. Jangan dibalas, berdiam dan tunggu hingga dia reda dan sejuk. 

aku pujuk ati sendiri kalau merajuk..balik umah aku citer kat BFF kat umah....
11. Sewaktu sahabat sedang marah, elok kita mendiamkan diri. Jikalau dia mengomel, dengar dan angguk. Itu lebih baik daripada membuat komen. Ia boleh memburukkan keadaan
memang aku diam je la..
12. Jangan memburukkan sahabat di hadapan orang lain dan membanggakan diri dengan mengadakan cerita seperti kekayaan, kecantikkan dan sebagainya. 

aku tak suka buruk2 kan orang..n harap orang buat bende yang sama kat aku.

























**ART IS A PASSION**

No comments:

Post a Comment