Wednesday, May 16, 2012

Teknik Melukis Kening Tanpa Cukur

 Salam sejahtera

Sejak-sejak masuk kelas mekap ni kan....saya makin rajin surf mengenai teknik-teknik mekap nih. Seronok baca dan tengok teknik2 MUA ( Make Up ARtist ) nih...Macam2 style....Sambil2  tengok sambil2 berangan...

Apa yang saya nak share dalam post ni ialah teknik melukis kening tanpa perlu mencukurnya. Haram kan perempuan muslim cukur kening.... Jadi dengan adanya teknik nih..ble la guna kan untuk tampil cantik dan anggun.... teknik ni saya amik dari blog MUA² yang ada...Nanti saya dah terer saya plak buat tutorial ye nokkks!!!

Teknik 1 ( dipetik dari blog Cik Nurul )
Alat mekap nya


Concealer stick










Concealer



Celak ( dark brown)

Alat² mekap ni ble order pada cik Nurul, tokey blog ni. Tokey ni juga sediakan khidmat mekap untuk acara² yang dimuatkan di blog beliau. Do visit yer!!


 Cara-caranya ialah :



DSC_0521 - copy

1. Gunakan brush khas untuk sikat kening kita , supaya menampakkan arah mana kening kita itu. Perhatikan gambar diatas, terdapat lebihan kening bukan?


DSC_0523 copy

2. Lukis kening macam mana yang menjadi pilihan anda dengan menggunakan pensel khas untuk kening dan pastikan ianya berwarna coklat tau. Lepas itu, gunakan concealer stick tadi, sapu di bahagian lebihan kening tersebut. Selepas itu ambik concealer dan letakkan diatas concealer stick tadi secara dap..dap.. aje. Ambik foundation dan sapukan dibahagian kening untuk menampakkan warna sekata dan selari dengan kulit muka. Last sekali baru gunakan two way cake powder untuk menampakkan keselarian kulit muka dan bahagian kening tersebut.


DSC_0540 - copy

3. Now nampak seperti dicukurkan??? hehehehe best betul tutorial ni..Korang jangan lupa amalkan tau.



**ART IS A PASSION**

4 comments:

  1. wahhh. love it lahh. xpayah nk susah2 ckur. lgpon mmg x leh kan. hehe

    btw. FOLLOw U ^^

    ReplyDelete
  2. cantik la awak..nak cuba la..mmg ad pkir nak buat mcm nie..mak saya marah saya cukur kening..sbnrnya saya pon xnk cukur..tapi tips akak nie bagus..thnk..tapi pkai kena tebal2 la kan..:)..hehe

    ReplyDelete